Lezen en het onderwijs
Lezen en het onderwijs Ik las in een artikel het volgende: "Veel jongeren gaan van school af zonder goed te kunnen lezen en schrijven en zelfs toekomstige leraren zeggen amper boeken te lezen." Dit artikel is bedoeld voor experts, mensen die begaan zijn met het onderwijs en voor onderwijsinstellingen die het interessant vinden. De smartmethode zou een nuttige aanvulling kunnen zijn op het onderwijs, zeker gezien [...]
Je kind leest moeiteloos en is verbonden door een web van betekenis en inzicht
De wereld van het boek komt tot leven Een web van betekenis en inzicht Stel je voor dat je kind een boek openslaat en de woorden van de pagina's als heldere beelden in de geest opduiken, moeiteloos verbonden door een web van betekenis en inzicht. De wereld van het boek komt tot leven, niet alleen begrijpt je kind de woorden, maar ziet, voelt en beleeft ze ook. [...]
De rol van neurowetenschap bij SmartReading
Een op neurowetenschap gebaseerde benadering van de snellees training SmartReading Neurowetenschap is een tak van de wetenschap die zich bezighoudt met het bestuderen van de manier waarop ons brein reageert op verschillende stimuli. Hoe deze reacties kunnen worden gebruikt om de effectiviteit van verschillende inspanningen te verhogen zoals bijvoorbeeld lezen. De rol van neurowetenschap bij SmartReading Bij SmartReading wordt de neurowetenschap gebruikt om de leeservaring te [...]
Nieuw hersenleermechanisme
Nieuw hersenleermechanisme vraagt om herziening van lang gekoesterde neurowetenschapshypothese Datum: 1 mei 2022 Bron: Bar-Ilan Universiteit Slechts één enkel neuron kan deep learning-algoritmen realiseren, waarvoor voorheen een kunstmatig complex netwerk nodig was dat bestond uit duizenden verbonden neuronen. Deze ontdekking zal naar verwachting belangrijke implicaties hebben voor toekomstige AI-hardware. De hersenen zijn een complex netwerk met miljarden neuronen. Elk van deze neuronen communiceert gelijktijdig met duizenden andere [...]
Lezen bouwt veerkracht op bij risicokinderen
Lezen bouwt veerkracht op bij risicokinderen Datum: 8 maart 2022 Bron: Universiteit van Zuid-Australië Nieuw onderzoek toont aan dat voorlezen de veerkracht van een kind op school kan verdrievoudigen, vooral voor kinderen met een verhoogd risico. Terwijl kinderen zich weer vestigen in een nieuw schooljaar, worden gezinnen aangemoedigd om hun kinderen thuis voor te lezen, omdat nieuw onderzoek van de Universiteit van Zuid-Australië aantoont dat voorlezen de veerkracht van [...]
Strategische voorsprong met de smart methode
Strategische voorsprong met de smart methode Vorige week had ik op zoom een interessante meeting met studenten. Zij hadden met de smartmethode meerdere boeken gelezen. In de break-out rooms werden er boekbesprekingen gehouden over de onderwerpen. Waanzinnig leuk, diepgaand en inzichtgevend. Boeiend was ook dat er veel overeenkomsten waren over wat er gelezen was, maar ook... verschillen. We geven op basis van ons eigen referentiekader vorm aan hetgeen we [...]
Dyslexie is geen kwestie van IQ, blijkt uit onderzoek naar hersenscans
Dyslexie is geen kwestie van IQ, blijkt uit onderzoek naar hersenscans Bron: Vereniging voor Psychologische Wetenschappen Overzicht: Ongeveer 5 tot 10 procent van de Amerikaanse kinderen wordt gediagnosticeerd als dyslectisch. Historisch gezien is het label toegewezen aan kinderen die slim zijn, zelfs verbaal gearticuleerd, maar moeite hebben met lezen - kortom, wiens hoge IQ niet overeenkomt met hun lage leesscores. Als kinderen echter niet zo slim zijn, worden hun [...]
Hoeveel leren leerlingen als ze de snelheid van hun klasvideo’s verdubbelen?
Hoeveel leren leerlingen als ze de snelheid van hun klasvideo's verdubbelen? Meer dan je zou denken, vindt nieuwe psychologiestudie Datum: 11 januari 2022 Bron: Universiteit van Californië - Los Angeles Overzicht: Een nieuwe studie toont aan dat studenten informatie vrij goed onthouden als ze colleges tot tweemaal hun werkelijke snelheid bekijken. Met 85% van de studenten die werden ondervraagd als onderdeel van het onderzoek, meldden ze dat ze collegevideo's [...]
Onze ogen en hersenen werken samen om een ‘pijplijn’ van betekenis te creëren
Onze ogen en hersenen werken samen om een 'pijplijn' van betekenis te creëren nieuwe studie Mensen lezen door 'voorbewerking' van geschreven woorden om een pijplijn van betekenis te creëren, volgens een nieuw onderzoek aan de Universiteit van Birmingham. Een studie, gepubliceerd in Nature Communications, toont aan dat elk voorverwerkingsoordeel extreem snel kan plaatsvinden - binnen slechts 100 ms nadat het oog op het vorige woord is geland. De neuronale [...]
Oogbewegingen van mensen met dyslexie
Oogbewegingen van mensen met dyslexieOogbewegingen van mensen met dyslexie onthullen moeizame en inefficiënte leesstrategieën.Onderzoekers zagen dat mensen met de leerstoornis beeldmateriaal langzamer en moeilijker coderen.Datum: 28 april 2021Bron: Concordia UniversitySamenvatting:Een nieuw artikel gebruikte eye-tracking-technologie om oogbewegingen van lezers vast te leggen en concludeerde dat mensen met dyslexie een heel andere en veel moeilijkere manier hebben om visuele informatie te verzamelen dan normale lezers. Het hele [...]
smartreading door paul uitgelegd in een interview
Herken je dit ook? Misschien ben je wel net zo iemand als vele anderen. Je leest 1 of 2 hoofdstukken en dan haak je af. Je begrijpt er weinig van, het gaat te traag en je wil er geen tijd meer voor vrijmaken. Je denkt: “wanneer gaan ze nou eens vertellen waar het echt over gaat!”. Straks niet meer natuurlijk want dan lees je 200 pagina's gewoon in een [...]
Wat vinden succesvolle studenten dat je moet studeren?
Learn to think smart. Veruit de meeste beslissingen die je neemt, gaan onbewust. Denk maar eens aan de ‘beslissing’ om je hoofd te draaien als je je naam hoort. Daar hoef je niet bij na te denken, dit gaat automatisch. Sommige andere beslissingen zijn meer ingewikkeld. Je gaat nadenken over wat een verstandige en juiste beslissing is. Het duurt lang en kost moeite, maar uiteindelijk maak je jouw beslissing [...]