Sinds 1992 de vragen en antwoorden van de deelnemers aan SmartReading.

Wanneer ik het woord economie lees, leg ik verbanden met wat ik gelezen heb. Is dit positief of negatief?

Als ik snel lees merk ik op dat ik verbanden leg met momenten die mij zijn overkomen of waar ik mee bezig ben in mijn werk of prive. Wanneer ik het woord economie lees, leg ik verbanden met wat ik gelezen heb. Is dit positief of negatief? Noteer eventueel verbanden die bij je opkomen op je initiële mindmap. Zeker wanneer het verbanden leggen je afremt bij het turbolezen omdat je deze verbanden of wilt onthouden of ze je weg laten 'dromen' en je het volgende stuk dus eigenlijk totaal niet leest. Wanneer je blijft weten wat je leest bij het ook [...]

Wanneer ik het woord economie lees, leg ik verbanden met wat ik gelezen heb. Is dit positief of negatief?2020-03-06T19:13:20+00:00

Is het handig om een boek te lezen waar je al veel kennis over hebt? Ik merkte namelijk dat ik steeds ‘gewoon’ ging lezen.

Wanneer je in deze fase een boek leest waar je veel kennis over hebt ga je checken of je het al weet en is het logisch dat je vervalt in je ‘normale’ lezen. Dit komt omdat je teveel nadenkt over wat je net gelezen hebt. Je kunt beter 3 boeken nemen waar je weinig tot geen kennis over hebt. Je zal merken dat het eerste boek wel aardig gaat. In het tweede boek gaat er herkenning optreden van wat je in het eerste boek hebt gelezen. Dit geeft je onbewust en bewust vertrouwen. Je snelheid zal dan in het derde boek [...]

Is het handig om een boek te lezen waar je al veel kennis over hebt? Ik merkte namelijk dat ik steeds ‘gewoon’ ging lezen.2020-03-06T19:11:42+00:00

Hoe lees je boeken die vetgedrukte schuine woorden bevatten met de smartmethode?

Je leest simpelweg klakkeloos wat er staat. Geen betekenis geven aan het dik gedrukte of schuine woord, aangezien dit vanuit de interpretatie van de schrijver belangrijk is, maar dat hoeft voor jou (en jouw DoeNL) niet zo te zijn. Als je docent heeft aangegeven dat de dik gedrukte woorden belangrijk zijn dan ga je achteraf, na alle SmartReading stappen gedaan te hebben, de woorden nog eens na en degene die je niet kan reproduceren zet je op je MindMap. Belangrijk is wel dat je dan niet jezelf gaat checken: "zie je wel dat ik een aantal definities niet ken". (weet je [...]

Hoe lees je boeken die vetgedrukte schuine woorden bevatten met de smartmethode?2020-03-06T19:10:21+00:00

Hoe turbolezen

Je bevattingsvermogen over wat er geschreven staat neemt toe. Turbo-lezen Verklanken Met aanwijzer lezen Leest u de volgende tekst eens, eerst langzaam en dan héél snel. De SmratRediang triainng zou wel enes heel arndes knunen zijn dan elke anedre triainng die je tot nu toe hbet gelvogd. Gednurede de dgaen zul je belgeeid weordn hoe je geibruk mkaat van dat dele van je henseren waar je nlaueijwks buewst van was. We hoepn dat je sgommie niuewe gelvoeens eravart, leezn ardnes gaat zein en je jzeelf afavragt waoarm je heir niet eeredr van bwsuet was. Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet [...]

Hoe turbolezen2020-03-06T18:13:12+00:00

Wat bedoelde je ook alweer met aannemend lezen?

Bij SmartReading willen we niet "denken" tijdens het lezen, dus analyseren, begrijpen, vergelijken, verklaren etc. willen we niet. Vandaar dat we gewoon klakkeloos lezen wat er staat, dus simpelweg aannemen wat er staat. We kennen bijna elk woord, alleen omdat het in een andere volgorde staat is er een andere context. Dit pas je toe bij Turbo lezen.

Wat bedoelde je ook alweer met aannemend lezen?2020-03-04T21:08:57+00:00

Is het erg dat ik veel minder snel over de tekst ga?

Ik heb als onderwerp enneagram gekozen. Ik merk dat ik de persoonsbeschrijvingen veel langzamer lees dan de stukken daarvoor. De ideeën dichtheid in deze stukken is ook hoog, er staan namelijk telkens kenmerken opgesomd. In mijn doel zit ingesloten dat ik erg attent moet zijn op kenmerken van de types. Dit maakt misschien ook dat ik minder snel ga over de tekst. Is het erg dat ik veel minder snel ga over de tekst. Of zal ik mijzelf dwingen er sneller overheen te lezen? (zoals ik ook deed in de eerdere hoofdstukken waaronder geschiedenis. Welke overigens erg goed gingen) Het is [...]

Is het erg dat ik veel minder snel over de tekst ga?2020-03-04T21:07:53+00:00

Moet ik altijd bij het turbolezen het leescentrum activeren met het voorwerp?

In de toekomst en misschien nu al hoef je dat niet meer te doen. Doordat we dat in de training veelvuldig hebben gedaan en jij misschien thuis ook al, is er een conditionering ontstaan. Deze conditionering zorgt ervoor dat je leescentrum automatisch wordt geactiveerd wanneer je begint te lezen. Met andere woorden, begin eens te lezen zonder dat je jouw leescentrum activeert. Wanneer je meerdere woorden (regels, zinnen) begint te lezen is dat de feedback dat de conditionering er zit. Dit betekent dat je er in de toekomst niet meer bezig hoeft te zijn of er aan te denken. Wanneer je [...]

Moet ik altijd bij het turbolezen het leescentrum activeren met het voorwerp?2020-03-04T21:06:23+00:00

Ik lees mezelf nog steeds voor. Hoe kan ik dit afleren?

Waarschijnlijk check je jezelf voortdurend tijdens het lezen: herinneren wat je gelezen hebt in verband brengen met andere stukken die je hebt gelezen vergelijken of bevestigen naast je bestaande kennis erover nadenken of het klopt. Wanneer je dit doet tijdens het turbolezen ga je vanzelf weer verklanken </span>omdat je veel te veel tijdens het lezen zelf doet. Doe het volgende. Laat het aan je brein over en ga er niet tussen zitten met je interne dialoog die constant checkt of je het wel hebt begrepen. Begrijpen doe je sowieso weet je nog? De interne dialoog is er altijd wel dus vandaar [...]

Ik lees mezelf nog steeds voor. Hoe kan ik dit afleren?2020-03-04T21:04:16+00:00

Ik was in de veronderstelling dat ik niet ‘mocht’ terugspringen maar dat blijkt toch anders te zijn. wat kan ik het beste doen?

Ik was in de veronderstelling dat ik niet 'mocht' terugspringen. Ik merk dat ik dan tijdens het lezen ga beredeneren of deze info belangrijk genoeg is voor mijn initiële mindmap. Het gevaar is namelijk, dat ik dat ik geneigd kan zijn veel paginanummers op te schrijven, waardoor ik teveel info wil vastleggen. Heb je voor dit laatste nog tips? Als ik het zo lees ben je eigenlijk nog teveel aan het nadenken over de tekst die je leest. Met andere woorden toch een soort boek in je hoofd aan het schrijven. Aannemen wat je leest betekent dan ook klakkeloos aannemen wat [...]

Ik was in de veronderstelling dat ik niet ‘mocht’ terugspringen maar dat blijkt toch anders te zijn. wat kan ik het beste doen?2020-03-04T21:02:57+00:00

k merk dat ik blijf hangen op de uitspraak ‘weet wat je leest’, help?

Ik merk dat ik blijf hangen op de uitspraak ‘weet wat je leest’. Ik heb nodig om beter te weten wat hier nu precies mee bedoeld wordt. Zoals ik denk dat je bedoelt is het als volgt: Ik lees met de turbo leesmethode snel door de tekst en heb mijn ogen telkens gericht op enkele woorden waarvan ik me bewust ben wat er staat. In het perifere zicht zitten vervolgens een veel groter aantal woorden die ik niet bewust op mijn netvlies krijg. Hierdoor lees ik niet een hele zin, inclusief zinsverband etc. Ik ben op het moment van lezen ongeveer in [...]

k merk dat ik blijf hangen op de uitspraak ‘weet wat je leest’, help?2020-03-06T18:29:53+00:00
Ga naar de bovenkant