Lezen bouwt veerkracht op bij risicokinderen
Datum: 8 maart 2022
Bron: Universiteit van Zuid-Australië
Nieuw onderzoek toont aan dat voorlezen de veerkracht van een kind op school kan verdrievoudigen, vooral voor kinderen met een verhoogd risico.
Terwijl kinderen zich weer vestigen in een nieuw schooljaar, worden gezinnen aangemoedigd om hun kinderen thuis voor te lezen, omdat nieuw onderzoek van de Universiteit van Zuid-Australië aantoont dat voorlezen de veerkracht van een kind op school kan verdrievoudigen, vooral voor kinderen met een verhoogd risico.
Gericht op kinderen waarbij werd vastgesteld dat een van de grootste voorspellers van veerkracht is dat er thuis wordt voorgelezen, bij zowel jongens als meisjes in worstelende gezinnen. Hoewel voorlezen aan kinderen thuis al lang wordt geassocieerd met schoolgereedheid en scholastieke resultaten, is dit de eerste studie die de voordelen van lezen heeft aangetoond.
In Australië hadden in 2021 bijna 300.000 kinderen van 0-17 jaar een of meer kinderbeschermingsmeldingen met 105.000 het onderwerp van een onderzoek en bijna 50.000 het onderwerp van onderbouwde verwaarlozing.
Uit de studie bleek dat slachtoffers van kindermishandeling over het algemeen ontwikkelingsgevoeliger zijn dan hun leeftijdsgenoten aan het begin van school.
Hoofdonderzoeker professor Leonie Segal zegt dat er een acute behoefte is om deze kinderen en hun gezinnen te ondersteunen, voordat de kinderen naar school gaan, met lezen als een belangrijke factor voor succes.
“Een goede start van school is voorspellend voor latere resultaten, dus het is van vitaal belang dat we niet alleen degenen die risico lopen vroegtijdig identificeren, maar ook manieren vinden om de emotionele, sociale en fysieke ontwikkeling van kinderen te ondersteunen, voordat ze naar school gaan,” zegt Prof Segal.
Hardop lezen kan veel positieve resultaten voor kinderen opleveren.
Als een gedeelde ervaring tussen ouder en kind, moedigt het verbinding aan, terwijl het ook direct bijdraagt aan de ontwikkeling van het kind door blootstelling aan woorden en verhalen.
“Kinderen in gezinnen die moeite hebben om een verzorgende omgeving te creëren, zullen vooral baat hebben bij het lezen met een ouder of verzorger, waardoor hun veerkracht wordt verbeterd en ze meer op het goede spoor blijven, ondanks hun blootstelling aan tegenslag.”
De studie analyseerde gegevens over 65.083 kinderen die de Early Australian Development Census (AEDC) hadden voltooid op 5 tot 6 jaar oud, bij het starten van de basisschool, waarbij 3414 risicovolle kinderen werden geïdentificeerd. Jongens bleken in de ontwikkeling achter te lopen op meisjes, vooral degenen die waren blootgesteld aan verwaarlozing.
Prof Segal zegt dat de onderwijssector moet kijken naar strategieën om jongens beter te ondersteunen in vroege leeromgevingen.
“Uit onze studie bleek dat jongens een veel hoger risico hadden om ontwikkelingsachterstand te hebben dan meisjes, net als kinderen die in afgelegen of landelijke gebieden woonden, en mensen met een fysieke, sensorische of leerstoornis. Al deze groepen hebben veel meer ondersteuning nodig,” zegt Segal.
“Bijzondere aandacht besteden aan jongens, vooral degenen die het slachtoffer zijn van kindermishandeling, is van cruciaal belang. Ouders aanmoedigen om voor te lezen aan hun jongens is niet genoeg, de verantwoordelijkheid ligt bij de onderwijssector om andere mechanismen te identificeren om jongens te ondersteunen.”
“Dit kan inhouden dat meer mannelijke opvoeders in instellingen voor jonge kinderen worden gerekruteerd en ervoor wordt gezorgd dat leerbenaderingen gevoelig zijn voor de specifieke behoeften van jongens.”
“Mannen vormen momenteel minder dan vijf procent van de beroepsbevolking in het voor- en vroegschoolse onderwijs, waarbij hun aanwezigheid op basisscholen ook afneemt. Het versterken van de gender balans onder opvoeders kan een belangrijke stap zijn om jongens te helpen.”
“Begrijpen welke eigenschappen jonge kinderen kunnen helpen veerkrachtiger te zijn – of omgekeerd welke factoren hen een groter risico kunnen geven – kan de basis vormen van interventies voor minderjarige slachtoffers van mishandeling om levenstrajecten te verbeteren.”
“Elk kind verdient de kans op een mooie toekomst. We mogen degenen die het meeste risico lopen niet over het hoofd zien.”
Recente reacties